Van Notenboom naar Waldorf Astoria naar Zwitersland

Aanmelden kennismakingsgesprek?

Van Notenboom naar Waldorf Astoria naar Zwitersland

“In dit werk kan ik al mijn passie kwijt”

Roel Paffen (28) werkt dagelijks met veel plezier op een wel heel bijzondere plek. Het chique vijfsterrenhotel Beau Rivage aan het meer van Genève met een eigen 1 Michelinster restaurant. Het hotel heeft daarnaast een bar, roomservice en fitness- en massageruimte. De grote suites hebben elk een eigen bubbelbad en privé sauna.

Alle externe uitingen van het hotel in de social media, op de bookingwebsites, in de fotografie van het hotel en in publicaties in de pers komen van zijn hand. Roel volgde opleidingen voor grafisch vormgever, interieurontwerper en Hotel- en eventmanagement op Notenboom: “In mijn werk hier komen alle opgedane skills samen.”

Vertel eens wat meer over je werk?

“Mijn verantwoordelijkheid als marketingcoördinator is om het imago van het hotel te verbeteren en daardoor meer gasten te trekken. Mijn werkgever bied ik het voordeel dat ik én een hotelachtergrond heb én grafisch vormgever ben. Ik heb een eigen stijl die ik overal toepas, maar die altijd aansluit bij de stijl van het hotel en wat we willen uitstralen. Mijn ideeën, inspiratie en gevoel twist ik tot het gevoel dat onze gasten willen hebben. Die experience zet ik in om de juiste finishing touch te geven aan onze marketing-uitingen onder andere via social media.”

Je hebt gewerkt bij Waldorf Astoria, is dat vergelijkbaar?

“Nee, totaal niet. Beau Rivage is al 150 jaar een familiebedrijf. Waldorf Astoria is onderdeel van een keten. Met andere budgetten, een andere communicatie en het personeel werkt er anders. Dat werd versterkt door bijvoorbeeld tijd te maken voor trainingen te geven en dergelijke. Net voordat ik hier kwam werken, is het bedrijf overgegaan naar een andere familie en is er een nieuwe directeur van buitenaf gekomen. Met nieuwe ideeën. We zijn al veel sterker geworden qua communicatie en marketing. Het maakt het hotel ondernemender. Het is heel interessant die omslag vanaf het begin mee te mogen maken.”

Een familiebedrijf heeft dus ook nadelen?

“Dat hoeft niet altijd, maar kan wel. Vaak is de opvolging van binnenuit de familie. Een kind leert van zijn vader of moeder. Dat maakt het soms lastiger om met nieuwe inbreng te komen. En het leiden van een hotel moet wel echt in je zitten, je moet op en top gastheer zijn. Het visitekaartje zijn, dat is heel belangrijk voor een hotel.”

Heeft een hotelmanager ander dna dan managers in het bedrijfsleven?

“Je moet mensen leuk en interessant vinden. Je verkoopt geen product, maar een experience. Dat promoot ik en spreekt mij zo aan aan de hotelsector. Als je kijkt naar Notenboom of hotelscholen, dan eindigt niet iedereen qua werk in een hotel. Je hebt echter wél die hospitality-ervaring opgedaan in je stages. Je leert hoe je je presenteert, hoe je goed waarneemt, doet mensenkennis op en leert aanvoelen hoe mensen zijn en wat ze willen. Dat is een sterk punt waar je - waar je ook terechtkomt - veel aan hebt!”

Is de experience je product of je doel?

“Het doel. Omdat ik bij Waldorf manager roomservice was en hier ook gewoon als ober heb gewerkt, ken ik alle aspecten. Personeel is alles! De gast kijkt niet naar het bord, maar hoe het wordt gepresenteerd. Dat begint al bij het verwelkomen als je binnenkomt. Zeker bij ons als vijfsterrenhotel en in het Michelinrestaurant is dat belangrijk. Dat is de experience waar gasten voor betalen. Dat is voor mij ondernemen; die beleving geven op elk niveau. Van housekeeping tot CEO, alles is daarin belangrijk.”

Wat is jouw mening over de stelling: Ondernemen kun je niet vormgeven?

“Die triggerde mij. Ik vond het wel een mooie stelling; je kunt ondernemen niet 100% omschrijven naar mijn idee. Ondernemen heeft op elke plek een andere invulling en het ‘beweegt’. Desondanks kun je ook wel sturen. En daarin ben ik het niet eens met de stelling. Je kunt ondernemen namelijk versterken en verbeteren en wel degelijk vormgeven.”

Van Notenboom naar Waldorf en nu in Zwitserland

“Ik heb mooie stappen gemaakt. In mijn huidige werk bij Beau Rivage heb ik het enorm naar mijn zin. Ik kan heel breed werken en er echt mijn passie in kwijt. Het Waldorf heeft mij sterk gemaakt in de hotelsector. Notenboom heeft mij sterk gemaakt in business, communicatie, het organiseren en vooral breder kijken.”

Standaard sidebar

Klik op deze CTA
NOTENBOOM MEER DAN ONDERWIJS: 63 JAAR EEN SUCCESVOLLE OPLEIDER
Stel hier je vraag
Stel hier je vraag