Meer weten?


Ben je benieuwd naar wat Notenboom je kan bieden? Vraag dan een van onze studiegidsen aan.

Studiegids downloaden >

Succesvol in social media: de carrière van een Notenboom-student

“De vakken basis- en businessmarketing zijn erg interessant en leerzaam.”

“Het ondernemende karakter van Notenboom sprak mij meteen aan”

“De focus ligt bij mij, naast Instagram, nu ook op het nieuwe medium Snapchat”

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Vrijwel de gehele jeugd staat met elkaar in contact via Facebook, Twitter en Instagram. De een tweet in de ochtend dat hij zich weer eens verslapen heeft, de ander uploadt een foto op Instagram van zijn stevige ontbijtje. Onderweg naar school wordt Facebook zorgvuldig afgestruind en tijdens de les Snapchat men er op los, vaak tot ergernis van docenten. En sommige studenten gaan nog een stap verder; zo ook Willem John van de Mheen, tweedejaars Bedrijfskundestudent aan Business School Notenboom in Hilversum.

Tekst Hidde Kos

Slechts negentien jaar jong is Willem John, maar nu al beheerder van grote Instagramaccounts als Googlefeiten, Whatsapp.nl en Kijksnap. Geboren en getogen in Hoevelaken koos hij al jong zijn eigen weg. Waar zijn meeste klasgenoten kozen voor sporten als voetbal en hockey, zag Willem een carrière voor zichzelf in de paardensport weggelegd. “Weet je niet hoe de verhouding jongens/meisjes in de paardensport ligt?” vraagt Willem als ik verbaasd opkijk wanneer hij vertelt over zijn jeugd. Het bepalen van zijn eigen koers en het benutten van kansen zat er dus al vroeg in.

Kiezen voor persoonlijk karakter van Notenboom
Na zijn mbo Bedrijfskunde aan het IVA Driebergen succesvol te hebben afgerond, was hij klaar voor de volgende stap. “Op aanraden van een goede vriend ben ik eens gaan kijken bij een open dag van Business School Notenboom. Ik had nooit gedacht zoveel informatie te krijgen op één dag.” Naast het feit dat de opleiding goed te combineren was met zijn privéleven, sprak het persoonlijke karakter en de ondernemende sfeer hem erg aan. Dit deed Willem besluiten zich in te schrijven voor de opleiding BBA Bedrijfskunde.

Willem John- studeren en ondernemenDe juiste balans tussen werk, studie en paarden 
“Instagram is vanaf het begin al een hobby van mij geweest”, vertelt Willem John. “En inmiddels is het uitgegroeid tot mijn werk.” Op zijn accounts biedt hij verschillende soorten content aan. Dat veel Instagramgebruikers hiernaar op zoek waren, merkten ook de grote bedrijven merkten op en inmiddels behoort betaald ‘promoten’ van en voor deze bedrijven tot zijn dagelijkse bezigheden. Daarvoor moet hij dus elke dag relevantie content aanbieden. Dat klinkt misschien als een simpele taak, maar niets is minder waar. “De zoektocht naar informatie neemt veel tijd in beslag. En na een lange werkdag is de zin om huiswerk te maken meestal verdwenen. Vaak wil ik dan even een momentje voor mezelf; lekker achter de Playstation of even langs de paarden’’. Toch is de combinatie van werk en opleiding goed te doen. Het versterkt zelfs zijn positie ten opzichte van de concurrentie; die overigens niet mals is. “De vakken basis- en businessmarketing zijn erg interessant en leerzaam. Veel van de stof is voor mij meteen toepasbaar in de praktijk. Hoe benader ik de bedrijven? Wat is de beste manier om content van klanten in de wereld te verspreiden? Vragen waar ik bij Business School Notenboom antwoord op krijg.”

Notenboom stimuleert ondernemerschap
Business School Notenboom stimuleert het ondernemerschap van Willem John. Behalve het promoten van bedrijven, is ook menig bedrijf geïnteresseerd in het kopen van een van zijn accounts. Als meest recente voorbeeld geeft hij de verkoop van Kijkdit.nl, wat inmiddels Yodzi.com heet, aan: “Kijkdit.nl is het account waardoor het balletje is gaan rollen. Gestart op nul, heb ik het account laten doorgroeien tot een volgersaantal van meer dan 80.000.” Op de vraag hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen, antwoordt Willem lachend: “Ik kan mijn concurrentie natuurlijk niet te veel informatie geven, maar ik zal een tipje van de sluier oplichten. Indien je de beschikking hebt over een groot account kun je gemakkelijk een nieuw account starten om deze vervolgens door te laten groeien. Ik ‘boost’ een nieuwe pagina door deze te promoten met behulp van de grotere accounts die ik in mijn bezit heb. Op die manier kan ik het aantal volgers van deze accounts snel laten groeien.”

Ondernemen is kansen zien en risico’s nemen
Social media zijn altijd enorm in beweging. Wat het ene moment hot is, kan het volgende moment alweer vergeten zijn. De toekomst is daarom moeilijk te voorspellen. Toch ziet Willem genoeg kansen voor zichzelf in deze markt. “De focus ligt bij mij, naast Instagram, nu ook op het nieuwe medium Snapchat. Stap voor stap begeef ik me steeds meer op dit terrein. Ik vergelijk het altijd met het lopen op een net dichtgevroren meertje. Je weet nooit of het ijs al hard genoeg is. Het is en blijft een gok. Zo is het ook met promoten op social media. Of de gebruikers van Snapchat er al aan toe zijn is dan ook moeilijk te zeggen.” Op de vraag wat Willem John na zijn opleiding van plan is te gaan doen, antwoordt hij met een brede glimlach: “Wat dacht je? Ondernemen natuurlijk. In mijn eigen bedrijf.”

Vragen of studieadvies nodig? Neem contact op!

Wij staan voor je klaar.

Neem contact op