Meer weten?


Ben je benieuwd naar wat Notenboom je kan bieden? Vraag dan een van onze studiegidsen aan.

Studiegids downloaden >

“Ontdek je passie en je werkt elke dag met veel plezier”

Naast het runnen van zijn eigen onderneming, geeft Ton Florisson (68) al decennialang les op het gebied van communicatie; sinds 2013 ook bij Notenboom. De combinatie van lesgeven en ondernemen is voor hem altijd de gouden formule geweest. En daar plukken onze studenten de vruchten van.

Sinds 2013 geeft u les bij Business School Notenboom. Wat deed u hiervoor?
“Ik heb altijd een onderneming gehad, maar geef ook al heel lang les. De combinatie docent/ondernemer loopt als een rode draad door mijn carrière. Ik ben ooit door de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht gevraagd om les te komen geven aan studenten Visuele Communicatie. Ik ben daar zo’n 25 jaar gebleven om het vak Communicatiestrategie en Conceptontwikkeling gegeven, tot 2009.”

Toen u bij Notenboom begon, was u een jaar of 62 en u had al een goedlopend bedrijf. Hoe komt het dat u zo graag les wilt blijven geven?
“Ik heb een passie voor mijn vak communicatie en die passie blijf ik graag delen met jonge mensen. Communicatie omvat alles waar de samenleving om draait, met als essentieel middelpunt de mens. Sinds 2016 ben ik ook door de Zuyd Hogeschool / Faculteit Maastricht Academie Multimedia Design and Technology gevraagd om les te geven aan studenten Visuele Communicatie. Daar geef ik nu Personal Branding en Presentation.”

Bent u op dit moment naast docent ook op andere manier werkzaam in de communicatie?
“Ik werk op dit moment nog voor een select aantal organisaties. Zo ben ik onder andere als communicatiestrateeg/conceptontwikkelaar betrokken bij de profilering en positionering van een snelgroeiende organisatie in de sector Automotive, doe ik de re-branding van een restaurant met ster-potentie, doe ik de marketingcommunicatie voor een internationaal opererende designstudio en werk ik aan de opzet van een digitale kennisacademie voor ondernemers.”

Hoe zou u Notenboom en onze studenten omschrijven?
“Notenboom is kleinschaliger en persoonlijker dan de meeste onderwijsinstellingen. En er loopt een ander type student rond dan die ik bij creatieve opleidingen tegenkom. De studenten van een creatieve hbo-opleiding zijn per definitie ingesteld op denken, bedenken, creëren en produceren. Ze zijn bijna als vanzelfsprekend gestuurd vanuit een proactieve attitude. Bezig zijn met onderzoek, het proces en het mogelijke ‘eindproduct’ maken deel uit van hun DNA. Maar studenten van een bedrijfskundige opleiding, zoals hier bij Notenboom dus, ervaar ik eerder als calculerend en zakelijk-functioneel. Het proces is eigenlijk minder belangrijk dan het snel realiseren van een mogelijk eindproduct. Een grappig verschil.”

Probeert u onze studenten hierin wel eens te sturen?
“Jazeker. Omdat de studenten hier wat zakelijker gericht zijn, is creatief denken voor hen soms wat lastig. Een voorbeeld: bij een opdracht om iets te presenteren wordt een Powerpoint of Prezi al snel gekozen als eindproduct. Ik heb mijn studenten bij het vak Personal Branding wat zelfgemaakte filmpjes van studenten van de opleiding Visuele Communicatie laten zien. Hiermee wilde ik ze uitdagen om eens anders te denken over presentatievormen. Dit heeft in vrijwel alle gevallen positief gewerkt: de studenten hebben, onder andere via internet, andere technieken ontdekt en gebruikt om een zakelijke inhoud creatief te verpakken. Ze waren helemaal trots op hun ontdekking van andere mogelijkheden. Dat was zowel voor hen als voor mij een eye opener!”

Deelt u uw praktijkervaring met uw studenten? Hoe integreert u deze in uw lessen?
“De ervaringen die ik eerder binnen mijn eigen onderneming heb opgedaan, zowel met grote als  met minder grote organisaties en ondernemingen, plus mijn actuele ervaringen, bouw ik in mijn lessen zoveel mogelijk in. Mijn relaties uit het werkveld koppel ik waar mogelijk aan Notenboom. Bijvoorbeeld als gast binnen een projectweek, of als mogelijke stageplek voor studenten. Dit doe ik door de naam, betekenis en waarde van Notenboom binnen mijn netwerk te delen. Het gelegde contact zet ik vervolgens door binnen Notenboom.”

Uw werk klinkt erg afwisselend.
“Dat klopt. Ik haal er dan ook veel plezier uit om dagelijks zowel praktisch met mijn vak bezig te zijn, als mijn kennis en ervaringen door te geven aan de studenten. Hen een professionele denk- en doehouding mee te geven, maar ook nieuwe dingen te laten ontdekken. Ik zou iedereen zijn of haar passie willen laten ontdekken en gebruiken. Communicatie is mijn passie. En ik werk dagelijks met veel plezier.”

personal branding  Personal branding
Ton Florisson met zijn studenten voor het vak Personal Branding

Vragen of studieadvies nodig? Neem contact op!

Wij staan voor je klaar.

Neem contact op