Meer weten?


Ben je benieuwd naar wat Notenboom je kan bieden? Vraag dan een van onze studiegidsen aan.

Studiegids downloaden >

“Er gebeurt zoveel meer achter de schermen van een theater dan ik had verwacht.”

Mick van Bergen (23) groeide op in de bioscoopwereld en heeft een passie voor film en theater. Toen hij op Facebook een stage bij Parkstad Limburg Theaters voorbij zag komen, wist hij dan ook direct: “Deze kans moet ik grijpen.” Na twee gesprekken werd hij gelukkig ook uitgekozen voor de stageplaats op de marketingafdeling. De hoeveelheid aan verschillende marketingactiviteiten die daar dagelijks worden gedaan, heeft hem verbaasd.

 

Om te beginnen: vertel eens iets over je stageplek
Ik loop stage bij Parkstad Limburg Theaters (PLT). PLT bestaat uit 2 theaters: Theater Heerlen en Theater Kerkrade. Ik loop stage bij Theater Heerlen op de afdeling MPS (Marketing, Programmering & Sales). PLT is een van de grotere spelers in Nederland en er zitten dan ook veel medewerkers op kantoor. Het is een goedlopend bedrijf, waar achter de schermen veel meer gebeurt dan ik had verwacht. En dat is goed: jezelf vervelen zit er echt niet in!

 

Wat sprak je aan in deze stageplek?
Ik ben opgegroeid in de bioscoopwereld en ben heel erg geïnteresseerd in deze sector. Ik heb hiervoor al op verschillende plaatsen stagegelopen, maar die sloten allemaal niet aan op deze sector. Daarom ben ik dit jaar iets gerichter op zoek gegaan. Zo hoop ik veel te leren en dit ook mee te kunnen nemen voor in de toekomst.

 

Je werkt op de marketingafdeling, hoe is dat?
Binnen PLT werken ongeveer 50 mensen, waarvan zeven marketeers. Ik zit op kantoor met de senior marketeer, de marketing analist, de marketeer voor cabaret en muziek en de marketeer voor toneel die ook contextprogrammeur is. Iedereen heeft z’n eigen genre(s) en promoot die voorstellingen op z’n eigen manier. Er zijn natuurlijk richtlijnen, zoals de huisstijl van PLT, maar iedereen mag zelf invullen via welke kanalen de promotie gedaan wordt. Zo kan ik van iedereen wel iets leren.

 

Wat zijn jouw taken binnen de afdeling?
PLT was op zoek naar een jong iemand die goed om kon gaan met social media. Eén van mijn belangrijkste taken is dan ook om de socialmediakanalen, zoals Twitter en Facebook, bij te houden. Hierop plaats ik berichten over voorstellingen en advertenties. Hiernaast houd ik me bezig met het beheren van de website en het controleren van Google Adwords: hiermee wordt de vindbaarheid van PLT in Google verbeterd. Ik heb dus vaste dagelijkse werkzaamheden waarmee ik me bezig kan houden, maar toch ziet iedere dag er weer anders uit. Zo kan het zijn dat er een schoolvoorstelling is, waarbij ik mag helpen om de kinderen te placeren. En ik krijg ook regelmatig de opdracht om een leuke marketingcampagne te bedenken voor een bepaalde actie of voorstelling. Genoeg afwisseling dus!

 

Wat vind je tot nu toe het meest leerzame dat je hebt gedaan of geleerd?
SEO vind ik erg interessant. SEO staat voor Search Engine Optimization: het ervoor zorgen dat jouw bedrijf zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komt te staan. Ik heb nog nooit bij een bedrijf stagegelopen dat zoveel bezig is met de online vindbaarheid. Er komt veel meer bij kijken om bovenaan de zoekresultaten te komen dan ik had verwacht. Ook het plaatsen van advertenties op Facebook is erg leerzaam. Dit is echt online marketing anno 2016. Op school leren we hier de basics van, maar door het werkelijk in de praktijk te doen, begin je pas echt te snappen hoe het werkt. Ook vind ik het leerzaam om te zien hoe iedere marketeer op zijn eigen manier de voorstellingen onder de aandacht brengt: social media, abri’s en buitenreclame, de promotie wordt groots aangepakt.

 

Kun je kennis die je op school hebt opgedaan nu ook in de praktijk brengen?
Ja, in het bedrijfsleven zit er niemand naast je die je gaat vertellen wat bepaalde begrippen of strategieën inhouden of betekenen. Dankzij school weet ik wat die begrippen inhouden en door het toepassen van mijn kennis op stage, ga ik alles nog beter begrijpen.

 

Hoe zie je de toekomst voor je? Heeft je stage hier nog iets in veranderd?
Marketing en de theaterbranche vind ik super, hierin zou ik zeker later iets in willen doen. Ik zou wel iets meer het veld in willen gaan, de rest van mijn leven een 9 tot 5 baan op kantoor zie ik niet zo zitten. Ik heb ook altijd gezegd dat ik graag voor mezelf wil beginnen en dat zit erg diep. Ik ben er tijdens m’n stage eigenlijk nog niet bewust mee bezig geweest, maar als ik dat wel zou doen zou ik vast een aantal contacten op kunnen doen die me kunnen helpen om aan een baan te komen!

 

Vragen of studieadvies nodig? Neem contact op!

Wij staan voor je klaar.

Neem contact op